Dienstag, 1. Juli 2014

Dr. Bexhet Asani - Letër kryeministrit z. Edi Rama

Të mbrohen me ligj
bustet e heronjve tanë
 
I nderuar z. kryeministër!

Kohët e fundit në mbarë hapësirat shqiptare, po vërehet një dukuri e përdhosjes së heronjve shqiptarë të cilët kanë derdhur gjakun lumë që neve sot të gëzojmë lirinë. Ata sakrifikuan për popullin dhe atdheun e tyre të dashur e të shenjtë, pa sakrificën e tyre nuk do të kishim atdhe, pa sakrificën e tyre nuk do të kishim komb, por do të bridhnim nëpër botë më keq edhe se romët. Dua të di a ka shteti shqiptar ligj për mbrojtjen e figurave të shquara të kombit tonë dhe të monumenteve kulturore-historike? Në qoftë se nuk ka, atëherë qeveria shqiptare duhet një orë e më parë të miratojë një ligj të tillë dhe ai ligj do të zbatohej në mbarë hapësirat shqiptare. Vandalë shqiptarë thyejnë bustet e heronjve tanë, duke nisur nga figurat e shquara të popullit tonë Gjergj Kastriotit - Skënderbeut, Ismail Qemal Vlorës, Hasan Prishtinës, Fan Stilian Nolit, Shote Galicës, Bajram Currit, Avni Rrustemit, Papa Kristo Negovanit e shumë heronjve të tjerë. Përdhosja e këtyre figurave është turp për qeverinë dhe shtetin shqiptar në veçanti si dhe për popullin shqiptar në përgjithësi.
Nga njerëz të pa ndërgjegjshëm fyhet e përdhoset gjuha shqipe, gjuha e Naim Frashërit, gjuha e Gjergj Fishtës etj., gjuha e shenjtë e mëmës. Gjuha shqipe po përdhoset pa pikë turpi, pa pikë mëshire qoftë nga intelektualë, qoftë nga njerëz të thjeshtë. Është koha që me procedurë të përshpejtuar parlamenti të miratojë ligjin për mbrojtjen e gjuhës shqipe ashtu siç e kanë edhe popujt e tjerë në botë.
Rroj me shpresë se qeveria juaj do t'i miratojë këto ligje me interes kombëtar.


Me nderime
Dr.Bexhet Asani
01.07.2014

Montag, 30. Juni 2014

Prelë Milani - Tre shoshjanët..

Refime historike 1926
TRE SHOSHJANËT E BESËS
BEHEN FLI TË ZOTAVE
(Mark Milani, Babun Celi dhe Zef Delia)
 
Shkruan Prelë Milani

PARITOTI MARK MILANI SFIDON LEGJENDATË  E KËNDUERA
DHE TË SHKRUERA!

Mark Milani lindi në vitin 1890, qe kushëriri i (Lulash Balës dhe nipi i Vuksan Nikë Lulës, që u internuan dhe vdiq në Torobullus nga turqit në vitin 1872.AQSH .F.Nr.3.1930 D.Nr.4) Mark Milani u shqua si një nga prota...
gonistët kryesor në luftë kundër Turgut Pashës në korrik të vitit 1910 në Qafën e Agrit, luftar i pararojës së forcave dukagjinase në Kryengritjën e Malësisë së Madhe me 1911,u shqua gjithashtu edhe në luftën kundër malazezëve në vitin 1915 në qafën e Boshit, duke qenë dëshmitar i tre betejave historike që shkruan me gjak malet e Dukagjinit. Në vitin 1910, kur Turqia shpalli konstitucionin për të gjitha kombet qe kishte nen sundimin e vet, mori pjesë mes përfaqësuesve të një suite te madhe te Shoshit, në manifestimin e madh popullor qe u organizua në Kalanë e Shkodrës (“Dukagjini në dokumente historike”A.M. H.Shkodër.f.174). Mark Milani së bashku me Babun Celin, Zef Delinë, Ukë Stakën, Dede Ndoun e Mark Ndoun, qenë përkrahës të Princ Vidit dhe të thirrur nga Ndokë Gjeloshi kanë luftuar për mbrojtjen e tij nga sulmet e forcave rebele turkomane të Shqiperisë se mesme. Po kështu edhe kur në Shkodër plasi një sherr i madh banal mes “Mallatares së kapelës” dhe “Sorrës së flamurit”. (Sejfi Vllamasi.”Ballafaqimet politike në Shqipëri”1912-1939, fq 133) Në vitin 1918, Mark Milani së bashku e 30 burra të tjerë nga Shoshi, kryen një aksion për nxierrëjën e armëve që kishin strehuar italianët në ambientet e Kishës së Shoshit, duke ditë se prifti(Patër Pali) konsiderohej si përson i paprekshëm sipas Kanunit. Aksioni nuk ishte kundër kishës së shenjtë, por kundër të huajve që kishin dhunuar shtëpinë e Zotit. Ka marrë pjesë në luftën e Kopliku 1920 kundër ndërhyrjes Jugusllave Në ditet e para të qershorit 1923, se bashku me Babun Celin, Zef Delinë, Vuksan Lekën, dhe disa vullnetarë të tjerë ë Shoshit ballafaqohen për 4-5 orë me pushkë me forcat operacionale të Prengë Jakut, që kishin si drejtim lëvizje rrugën Mali Shoshit- Kodër Shengjergji (A.Q.SH.Fondi 252 dos. nr 4.12.dt.07.06.1923 Në zgjedhjet elektorale te vitit 1923 përkrahu pa rezerva Luigj Gurakuqin i cili kandidoi (dhe fitoi për opozitën) në Dukagjin Mark Milani së bshku me Babun Celin kanë qenë shoqëruesit më besnik të tij (Mark Bregu “Arbëria ime shkrime historike publicistik Tir. 2006. fq 135)..Mark Milani ka qënë një nga luftarët e vendosur të kryengritësve të Dukagjinit që në mbrëmjen e 29 majit 1924, kur sulmua dhe muar qendra e rrethit në Kodër Shëngjergji.në Dukagjin U shqua në sulmin e furishëm mbi Prefekturën e Shkodres, natën e 31 majt( Camillo Libardi.”Si u bë mbret i Shqipërisë Ahmet Zogu”, Tir bot i vitit 1912, fq 34).Luftimet vazhduan gjithë natën dhe në oretë e para të mëngjesit nga Gjelosh Marku i Shalës u vra Komandati i Qarkut Ferid Frashri i cili vazhdonte të qëndronte trimërisht.Vrasja e Ferid Frashrit shënoi marrjen e Profekturës Shkodër, ndërsa me dt. 8 qershor 1924 Mark Milani së bashku me shokët e tij kryengrites te prirë nga Ndokë Gjeloshi në orën tre pas mesnate vazhduan sulmin drejt Lezhës,luftimet qenë të ashpra, zgjatën 4 orë dhe përfunduan me fitoren e kryengritëseve, 13 vullnetarë gjeten vdekjen dhe 6 të tjerë u plagosën (“Ora e Maleve”, 16 qershor 1924) .U shqua si eksponent i veçantë i kryengritjes anti-zogiste të nëntorit 1926, ai së bashku me Zef Delinë nga Prekali dhe Prelë Ndokën nga Pepajt, këputën linjën telefonike një natë para se të fillonte Lëvizja e Dukagjinit Pas kryengritjes u arratis dhe u dorëzua në besë të Hasan Bek Bushatit, i cili e dërgoi përpara gjyqit politik duke u mburrur se armikun e rrezikshëm të qeverise shoqëruesin e Luigj Gurakuqit se bashku me dy bashkë-luftëtarët e tij me të ngushte Babun Celi e Zef Delia e kishte kapur në male dhe kishte sjellë përpara drejtësisë (Camillo Libardi.”Si u bë mbret i Shqipërisë Ahmet Zogu”, Tir bot i vitit 1912, fq 34). 

Thyerja e burgut

Kujtime historike nga Kolonel Faik Quku, ish oficer i Ushtrisë Kombëtare dhe ish te burgosurit antizogist të Burgut të Shkodrës Paret Camillo Libardi dhe ish rebelit të arratisur Martin Marshi

Natën që mësun se në të aguar do të vareshin në litar, Mark Milani Zef Delia dhe Martin Marashi nga Toplana thyen burgun e Shkodrës ku ndodheshin të prangosur.. Ata hapën tavanin e dolën në pullaz të burgut. Martin Marashi kercen i pari mbi pullazin e shtëpisë së Hafiz Sabri Bushatit, që gjendej afërsisht 2-3 metra larg. Prej aty hidhet edhe nja 10 metra ma poshtë në oborr e del jashtë derës së oborrit dhe zhduket. Zhurma e tjegullave alarmon rojet e burgut që filluan me ba pushkë.
-I dyti Zef Delia ban të njëtën punë, por then kurrizin e mbetet në oborr.
-I treti Mark Milani hidhet shëndosh,por me gjithë këmbënguljën e Zefit për me e lanë me ikë e merr në krah tuj i thanë se do vdesim bashkë dhe del në rrugë ku në ikje e sipër i kapin dhe i varin (Kolonel Faik Quku “Qëndresa shqiptare gjatë luftës së Dytë Botërore, fq 38)
Rrugës për në litar!

Krismat e pushkëve dhe alarmi i zgjuan nga gjumi të burgosurit e shumtë anti-zogist të hapsanës së Shkodrës.
- Jepu Zot ndihmë me pshtue
- uronin të gjithë për tre të denuarit me vdekje të dhomës së izolimit “nr 1 “. shpresat, kureshtja dhe ankthi i të burgosurve që degjonin me kureshtje çdo levizje dhe zhurmë të xhandarëve në ambjentet e burgut nuk zgjatën shumë, pasi për rrezikun e zi të Zef Delisë gjithë manovra spektakolore kishte dështuar.Mark Milani e mori shokun në shpinë dhe me vrap nëper rrugë të Xhamisë së Kuqe. Atje është një ujësjells që shkon në Pazar. Roja kishte dhenë alarmin patrullës së qytetit.Në vendin ku rrugica bashkohet me një vijë ujt që vjen nga Parruca eshte një urë që sherben perkalimin e ujsjellsit, Aty i panë rojet, Mark Milamin me shokun e plagosur mbi sup, ndersa Marin Marshi duke perfituar nga erësira ishte hellur në kanal, ku u mshef poshtë urës.Ndal ku shkon urdherua xhandaret të arretisurin me shokun e vet mbi supe.-Ne bëm tonën ju bëni tuajën iu pergjigj Mark Milëani.Ku dom me çue ketë viktimë aksidentuar që nuk mbahet vete në këmbë.Kushta sheron në male të Dukagjinit. E kisha shok e mik e nuk mund ta lija në baltë, se qebesa burrave kurrë nuk patët me më zanë.Ku e keni edhe një shok Nuk di gja ka krisë pushka te burgu e dyshoj se eshte vra. Kush e çon tani ketë gjysëm të vdekur tek litari.Unë e kam pru ketu e deri tek litari e çoj vetë u pegjigj Mark Milani.
Nderkohë për Martin Marashin kishte qënë ora e shptimit per ti deshmuar historinë se se si trte shoshjanët do të beheshin fli të Zotave.
Të gjithë të burgosurit ishim çue në kambë dhe po zgjateshim duke u kacavjerrë me pa diçka nga frëngjite e vogla të burgut. Mark Milani ka ardhë me Zef Delinë në shpinë nga Xhamia e Perashit, tek Ura Dervish Beg dhe ka mbrri në oborr të burgut të madh të Shkodrës që gjendej në të djathë të Prefekturës. (deri vonë ka qënë ndermarrja e vjetersinave pas pesëkatshit tek ish Pastiçeri Rinia Nenvizimi im P.M).
Burgun e kanë thye nga ora tre pas mesnatë. Rreth një orë ka zgjatë orvatja e Markut me ikë më gjithë shokun e dëmtuar në shpinë, prandaj sa ka mbrri i kanë nisë drejt litarit, pa i futë më në ambjentet e burgut.Të gjithë kush ka qënë në burg i kishin sytë e veshet tek këta trima të pashoq.
Mark Milani me një za të thekshëm ka thirrë.
-O Vuksan Leka?
-Vuksan Leka, kumbara dhe shoku i tij i dashtur ka shpërthye në lot e nuk e ka lanë vaji me u përgjigj.
Dy herë i bëri zë Vuksanit dhe kur nuk iu përgjigj Vuksani i ka thirrë të kushëririt.
-O Shor (Prekë) Sokoli, as Prekën nuk e ka lanë vaji me u përgjigj, pasi i ka thirrë prap, atëherë i është përgjigjur Vatë Sokoli nga Shala
- O, ç’ka po thue, more Mark Milani!
-O lamtumirë burra se tash po shkoj me vdekë!
Më një ton impulsiv Vat Sokoli i përgjigjet duke i dhënë më tepër kurajo.
-Mark Milani u pafshim për hajret tek t’ shumtit se të vdekjes jemi te gjithë!
Ti sot po vdes si burrat me faqe të bardhe e nuk ke me u harrua ! (Sipas traditës së freskët gojore të kallëzuar nga Vatë Sokoli Doçaj Shalë, Pal Mëhilli Pepaj dhe Vuksan Leka e Prekë ( Shor) Sokoli Pepsumaj Shosh, te pranishëm në vendngjarje) .Emri i atdhetarit Mark Milanit i skalitur ne flakërimat lëvizjeve te mëdha patriotike të viteve 1910-1911-1912 dhe ruajtjen e tërësisë tokësore te 1915-1920 dhe epopeja tij trojane për para litarit të diktaturës Zogiste është përjetësuar me memoristikën historike përmes vargjeve fishkëlluese të krijimtarisë popullore.
 
Ka të bije dielli, ka të bije Hana
Mark Milan nuk ba ma nana
S’ban ma nana mot pas motit
Si mos të kënke basa Zotit
ja pat dhanë fjalën një shoqit
S’pat me i pa shtyllat konopit.
                       (Epika historike III, fq 625.)

 
Babun Celit i hedhin barë gjumi për ta zaptuar

Babun Celi mbahej në një qeli të veçantë, Çun Sokoli në një tjetër, ndersa Mark Milani, Zef Delia dhe Martin Marashi ishin bashkë në një qeli treshe. Nderkohë që Babuni me shokë priste me ankth ditën e ekzekutimit, ata të parisë së Shkodrës që kishin qënë te rrethuar tek Ura e Mesit ( Muharrem Kazazi, Man Hoti dhe një tjetër me mbiemrin Lluja të cilët i patën nderhy e shpetue në besë Babun Celi dhe Mark Milani), shkuan në Tiranë dhe i luten Presidentit Zog për faljen e tyre, për çka marrin edhe premtime. Me gjithë këtë, mbas një muaj, Presidenti dekreton zyrtarisht ekzekutimin e tyre. Babun Celit ia kishin frikën se ishte i fuqishëm sa dy burra dhe i gjatë sa një lis, prandaj gjatë shoqerimit për në vendin e ekzekutimit, nga zemërimi mund te coptonte rojet e toges së shoqerimit. Për të parandaluar ndonje incident te tille, atij i jepet ushqim të përzier me barë gjumi, me qellim qe të vihej në gjumë. Kështu u bë.
Babun Celi, gjoja i prekur nga një sëmundje e papritur dhe e panjohur, e veçojne gjysëm të vdekur në një qeli tjetër. Aty e lidhën për duarsh, për kembësh dhe rreth trupit si një foshnje në djep me litar të trashë. Babun Celit pas një kohe relativisht të shkurtër i doli gjumi, por nuk kishte asnjë mundësi të reagonte më
(Kolonel .Faik Quku”Qendresa shqiptare gjatë Luftës së Dytë Botrore”. fq 37).

Rrahim Sadiku - Kosova...


KOSOVA – LEGJENDË
DHE REALITET

Në atë brez toke, që shtrihet ndërmjet Alpeve shqiptare dhe Rodopeve, që përgjithësisht paraqet një rrafshnaltë, në të cilën gjenden bjeshkët më të larta të Siujdhesës Bllkanike, janë edhe disa fushëgropa dhe Kosova është njëra nga ato fusha mesatarisht të larta. Ajo është më e lartë se të tjerat (se ajo e Shkupit, e Tetovës dhe e Dukagjinit) dhe do...
minon pjesën më të madhe të Siujdhesës Ballkanike. Mu kjo pozitë e ka bërë aqë të njohur në skenën politike.
 
Ngjarjet, të cilat ndodhën që nga shekujt e parë të epokës së re e deri te katastrofa shqiptare e këndej, e bartën emrin e saj jo vetëm nëpër historinë e kësaj treve, po edhe në mbarë historinë botërore. Kosova, sipas kësaj, nuk është më vetëm emër i një vendi, por fjalë e një domethënie shumë të gjërë.
 
Në shekujt e parë, kur në fushëbetejat e Kosovës zhvillonin luftime midis tyre fiset ilire e që të bashkuara u kundërviheshin sulmeve të fiseve kelte e gjermane, në analet historike Kosova përmendet me emrin: Campi Dardanici.
 
Me pushtimet serbe, në shek XIII, Kosova, në të cilën ata vendosënpushtein e tyre, nuk fitoi ndonjë emër të veçantë, sepse serbët formuan zhupanitë dhe këto të shumtën morën emrin sipas lumenjve, maleve ose qyteteve, si: Lapi, rreth lumit Llap; Lipjan, përreth qytetit të njohur nga lashtësia, Ulpinanës. Por, disa nga zhupanitë morën emra të tjerë, si janë Sitnica dhe Drenica. Si zhupani, me këta emra, ato edhe më vonë përmenden në dokumente qeveritare e në të tjera.
 
Gjithësesi, emri Kosovë, në dokumentet e vjetra serbe të para shekullit XIV, nuk përmendet. Ashtu si nuk përmendet as në këngët popullore më të hershme. Emri Kosovë bëhet i njihur vetëm pas ngjarjeve të vitit 1389 dhe që nga atëherë lidh në vete edhe vende që deri atëherë bartnin emra të tjerë. Kurse në analet e vjetra latine Kosova quhet me me emrin Campus turdorum (pylli i vreshtave) dhe Campus merularum (pylli i mëllenjave), pra me emra që më vonë i përvetësojnë e përkthejnë udhëpërshkruesit gjermanë, tek të cilët kjo fushë vazhdimisht quhet Amselfeld (Ampschelfeld) dhe ky përkthim atyre sikur u jep të drejtë të thonë se ky emër vjen nga emri i zogut kôsa (mëllenja).
 
Duket shumë i bazuar, ashtu si edhe gati i pabesueshëm, shpjegimi se ky emërtim vjen nga fjala kositje, pasi “Kosova është livadh i vërtetë i Zotit”, madhështor dhe i mbushur me brishte të mrekullueshme dhe pasi aty janë mbajtur manifestime të shumta për festat e kositjeve, të ruajtura tek shqiptarët deri në ditët e sotme.
 
Ka në popull edhe tregime se shumë pushtuiesë kanë ardhur në këtë vend, me shpata (kosa) në dorë dhe i kanë grabitur e masakruar vendasit, pra edhe sipas kësaj quhet Kosovë. Ia vlen të mbahet shënim edhe ajo që tregojnë banorët në Anamoravë, të cilët duan ta shpjegojnë emrin Kosovë me atë Kosare, të një vajze princeshë, “e cila në Novo Bërdë (Artanë) ka banuar e nëpër Kosovë kishte kopshte dhe pushimore”.
E afërtë me këto kallxime popullore është edhe ai i një shkrimtari, i cili thotë: “Por, kush e di se emri i kësaj fushe kaq të rëndësishme e të madhe nuk ka ardhur nga ajo se këtu shumë fuqi të mëdha janë mundur e kositur midis tyre? Mendoj se prej këtu Kosovë për ata që e dinë historinë e saj nënkupton edhe fushëluftim.”

Sonntag, 29. Juni 2014

Rrahim Sadiku - Pukëvili dhe historigrafia shqiptare


Tema të hapura
 
Shkruan Rrahim Sadiku

 (François Charles Hugues Laurent Pouqueville disa vite me radhë ishte këshilltar personal i Ali Pashë Tepelenës, po mbante lidhje të ngushta me gjithë krerët e popujve të Gadishullit Ilirik, sidomos me grekët, serbët e malazezët. Me veprimtarinë që zhvilloi dhe me rolin diplomatik që pati në raportet midis popujve të kësaj treve,...
ai u bë njëri nga ata që e bënë realitet maksimën “O ju trimat e Shqipërisë, që lirinë ia dhatë Greqisë”. Jeta dhe vepra e tij sikur tallin shqiptarët dhe përpjekjet e tyre për liri, sepse ai sikur thot: o shqiptarë, nuk u zgjuat dot si duhej e kur duhejm po qëndihmuat grekët e serbët dhe armiqtë tuaj të tjerë, duke e zgjatur e stërzgjatur ashtu robërinë dhe mjerimin tuaj).

Në historiografinë shqiptare, por edhe në studimet e gjithmbarshme shqiptare, ka zënë shumë pak vend jeta dhe veprimtaria e François Pukëvilit (François Charles Hugues Laurent Pouqueville), edhe pse ai pati ndikim shumë të madh e direkt në rrjedhat e historisë shqiptare të gjysmës së parë të shekullit XVIII, po edhe më vonë.
Duke u jetuar një kohë të gjatë në mjedise shqiptare, që pertendoheshin nga fqinjët dhe duke i njohur nga afër zhvillimet brenda shqiptarëve e popujve të tjerë të Gadishullit Ilirik, Pukëvili shtihet si mik i shqiptarëve, në kohën kur jeton midis tyre, po shpirtëisht shndërrohet në urrejtës të tyre dhe bëhet luftëtar i flaktë I ideve për të krijuar të Ballkanit të krishtërë. Për fat të keq, te shqiptarët ai pa vetëm aspektet orientale të sjelljes, kulturës e traditës së tyre, kështu që pengoi idetë liridashvse të tyre dhe i lidhi ato ngusht me idenë e lirisë së Greqisë. Ai ndikoi që Ali Pashë Tepelena të ishte një përkrahësi i gjithanshëm i revolucionit çlirimtar grek dhe mospengues i veprimtarisë së luftëtarëve grek në tokat shqiptare, ku ai sundonte. Kjo bëri që grekët të fitonin hapësirë veprimtarie e të ishin të pranuar nga diplomacia botërore, e sidomos ajo franceze dhe e gjitha erdhi si rezultati i angazhimit intelektual dhe diplomatik të Pukëvilit. Pukëvili ishte ideolog i një Greqie sa më të madhe në Ballkan dhe në Mesdhe, e cila edhe u realizua gradualisht e tejet suksesshëm, kurse që nga themelimi i shtetit grek e tutje, shqiptarët dhe trojet e tyre erdhën duke u ngushtuar e duke pësuar spastrime e aneksime të vazhduehsme.
Pukëvili lindi më 4 nëntor 1770, në Le Merlerault të Normandisë, Francë dhe vdiq më 20 dhjetor 1838. Ishte diplomat francez, shkrimtar, studiues, mjek , historian si dhe anëtar i “Institut de France”.
Në fillim të karrierës së tij zihet peng nga ushtarë shqiptarë që i shërbenin Turqisë, derisa po udhëtonte nëpër Tripolicë, për studime e shkrime dhe mbeti aty gjatë dimrit të ashpër të vitit1798. Eprori i këtyre shqiptarëve, Mustafa Pasha, e priti me indiferencë, por e mbrojti kundër brutalitetit të ushtarëve që e ruanin, pasi e kishin kapur. Ai i dha një strehim të mirë. Menjëherë pas kësaj, Mustafa Pashai u rrëzua dhe u zëvendësua nga Ahmet Pasha. Kur ky pasha mësoi se Pokëvili dinte mjekësi, e trajtoi atë mirë dhe duke e parë se sa i suksesshëm qe ky ne shërimin e disa anëtareve të shtabit dhe të shoqëruesve te tij, e emëroi mjek zyrtar të Pashallekut të tij. Kështu Pukëvili mori në duar avantazhin e situatës së re që po përhapej në Ballkan dhe e eksploroi atë kudo mundi brenda rajoneve që ishin në vlim, duke studjuar në vendet e Greqisë së lashtë e duke ngulitur ide grekomëdha, duke e ditur se perms tyre luftohej më së miri e pranohej më së lehti nga Evropa ideja për shtetin grek dhe fundamentin e kulturës greke në rrjedhat evropiane, njëkohësisht duke përjashtuar, kudo që pati mundësi, vlerat dhe traditat shqiptare.
 
Me rritjen e Pashallëkut të Janinës, Franca nis të interesohet për të dhe për ndikimin e vet aty, prandaj Napoleoni e emëron Pukëvilin konsull të përgjithshëm të Francës në Janinë, detyrë të cilën ai e ushtroi mbi dy dekada (1798-1821) dhe e cila i mundësoi të udhëtonte gjërë e gjatë nëpër të gjithë Ballkanin e të dërgonte raporte të thukëta në Paris për rrjedhat në Greqi, Shqipëri, Maqedoni e vise të tjera. Me diplomacinë e tij të thellë e me diturinë e gjerë, sidomos me shkrimet e udhëpërshrimet e tij, ai u bë një arkitekt i shquar i lëvizjes helenistike dhe krijues e përhapës i ideve të saj në tërë gj Evropën, me çka ai ka kontribuar jashtëzakonisht shumë për çlirimin e Greqisë dhe për rilindjen e kombit grek. Ishte Pukëvili ai që vuri me ngulm në themelet e romantizmit evropian kulturën helene dhe me ҫka mundi e si mundi eliminoi kulturat tjera të vjetra, që kishin lulëzuar me shekuj në Ilirik, sidomos kulturën ilire dhe krejt ҫka kishte ndodhur në të kaluarën e largët ua atribuoi grekëve dhe bëmave të tyre. Këtë e bëri sepse nuk donte që një popull që ishte islamizuar me shumicë, të kishte një ndikim aq të madh në themelet e qytetërimit botëror. Idetë e tij pastaj vërshuan krijimtarinë imagjinative, historinë dhe mendimin e përgjithshëm politik e jetësor të kohës.
Shqiptarët nuk u morën kurrë seriozisht me veprimtarinë dhe krijimtarinë e Pukëvilit, edhe pse nga ajo patën pak dobi e dëme të mëdha.

 
Veprat:

“Udhëtim në Morea, Konstandinopojë, Shqipëri dhe pjesë të tjera të Perandorisë Osmane " (Paris, 1805)
"I burgosuri nga turqit dhe Tigri i Janinës", roman aventurash, (1820)
"Udhëtim në Greqi", udhëpërshkrim, (Paris, 1820-1822, botimi i dytë 1826-1827)
"Historia e rigjenerimit të Greqisë" (Paris, 1824)
"Përshkrim historik dhe diplomatik mbi tregun dhe vendbanimet" (1833)
"Greqia në Universin piktoresk" (1835)
"Tri kujtime të Ilirisë"
“Njoftim për fundin tragjik të Ali Pashë Tepelenës" (1822)

Namik Selmani - Shqiptarisht


Dikur në rininë time të hershme, kur punoja si mësues në një fshat malor, mbaj mend një plak trupkërrusur që ecte i heshtur në rrugët e fshatit tek nisej drejt majave të maleve, në stan ku kishte bagëtitë. Sa herë që e përshëndesnin njerëz në moshë të re, të moshave të mesme apo edhe të moshës së thyer, ai bënte një rit të veçantë, pse jo edhe të çuditshëm për kohën ...
e asnjëherë të harruar nga ata që ai takonte. Ngrinte ngadalë dorën e djathtë dhe e vinte në pjesën e gjoksit, pas të cilit rrinte zemra. Trupi i tij përherë e më tepër kërrusej edhe nga mosha, por edhe nga ai vandak me shkarpa që ai e merrte për të mundur dimrin dhëmbëegër të atij fshati malor e për të ngrohur duart e njerëzve të tij që lexonin libra e bënin detyrat që jepeshin. E plaku, gati proverbial me atë SHQIPTARIZMIN E e tij karakteristik rrallë, shumë rrallë e linte fshatin për të shkuar në qytet pa le për të menduar se një ditë ai mund të kishte hipur një një traget apo në një avion për të marrë udhë të largëta, ku shfaqeshin njerëz me gjuhë të ndryshme me arkitekturë nga më të ndryshme e të çuditshme Më erdhi në mend kjo ngjarje kur doja që të zhbiroja drejt atij shqiptarizmi, për të cilin flasim shumë në televizione, në gazeta, në tavolina. Hartojmë projekte pa fund. Bëjmë filma e piktura aq sa mundim. Diku drejtohemi edhe nga pentagramet muzikore apo nga lëvizjet elegante të balerinave. Po a e kemi futur brenda vetes këtë koncpet në një kohë që kudo na thonë dhe ne ia themi vetes se do të futemi në Europën e madhe me gjuhë shumë, me zakone shumë herë të ndryshme nga tonat? Padyshim me një flamur të veçantë që kemi të paktën 5 shekuj që e kemi sajuar pak nga pak, për të ardhur te ky që valëvisim në zyra, në shtëpi, në lapidarë, në shkolla, në spitale.
Nuk janë vetëm profesorët me tituj akademikë apo me shumëgjuhësi që të mbajnë pistarin e të vetmëve prijatarë për t’i dhënë jetë këtij koncepti. Që të zbërthejnë përtej një zëri në një fjalor filozofik, historik fjalën “Shqiptarizëm”. Janë shekujt që e kanë bërë pak nga pak, luftrat e paqja, lapidarët e këngët, gojëdhënat e toponimet, shkronjat e pakta të hedhura në libra, copëzat e qeramikës së mbetura në tokën tonë të pasur apo edhe ato që deti na i ka dhënë kaq bujarisht në duar për të mbushur me to vetrinat e muzeve, pikturat e të huajve dhe shënimet e gjeneralëve me spaleta, diplomatët, udhëtarët e haneve që na e kanë shkruar këtë histori. Ishte një mjedis shkronjor, ngjyrash, tingujsh që ne na ka formësuar në një ngjizje të veçantë SHQIPTARAZMIN. Jo rrallëherë edhe i deformuar sipas shijeve të atyre që na e kanë dhënë në tavolinë, në libra, në konferenca ndërkomëbatre, në mjedise të mistershme diplomatikë, në sofër, në sy, në veshë, në odë…. Por, për fat të keq, në kohën që jetojmë shumë herë na ka hyrë në fjalorin e të përditshmes sonë një fjalë nga më dorëzueset si fjala “SHTYJE!” Një filozofi më vete kjo fjalë. Një i sëmurë që kërkon shërim ose pret… të papriturën, fundin e padëshiruar. Një njeri pa vizion që e pret ditën dhe muzgun me qaramanëri të dukshme. Një i moshuar që i gëzohet se e shtyu edhe një ditë në kalendarin e jetës së tij të gjatë të lodhshme. Përtej klithmës, fjalëve të politikanëve që kërkojnë të na bindin shpesh herë shumë mendueshëm e në të njëjtën kohë edhe marrëzisht, përtej euforisë , meditimit, përtej tribunave fjala “Shtyje” sikur na ka ferruar këmbët e duart, na ka venitur shikimin Dikur ishin kanunet që kanë sfiduar ligjet e munguara, ishin dyndjet që na errësuan sytë e mendjen për të qenë vetë Lisa urtie në pragjet që ishin ende të varfëra përballë botës që kishte nisur të arisokratizohej me pallate, me banka, me ura të larta, me tunele, me hekurudha, me vende qejfi, me teleskopë, me universitete, por shpesh duke e humbur garën me fisnikërinë e kombit tonë. Nga të vinte kjo fjalë në fjalorin e përditshmërisë tonë? Një fjalë–uratë e papëlqyer. Ende e largët për të gjetur sa më shumë shtigje, qoftë edhe të verbëra për të nesërmen??? Si far që nuk të fton në asnjë breg, në asnjë rrip toke. Si një far që është vetëm mirazhi i fantazisë tënde për të realizuar ëndrrën e kaherëshme detare në zbritje, në kërkim të një bregu ku ka zëra nënash, janë zërat e dashurisë së parë, zëra fëmijësh, ku ka pëshpërima gjethesh, shpërthim lulesh pranverore, ku ka gurë, lojëra fëminore, ku ka pëllumba, ujqër, ka zogj në kuvli e në qiell, ku ka lypësa dhe sheikë përrallorë….A mos po na humbin këto sinorë emocionues ku na fut kjo fjalë-filozofi, këto tinguj jete ose po i takojmë edhe më rrallë sikur të ishin Diogjenë të SHQIPTARIZMËS më të re?

A mos është pafuqia e secilit prej nesh apo dëshira që së bashku të shtyjmë me një mijë e një ofshama, me një mijë e një kukama para një makinë të prishur në rrugë, para Makinës së vrullshme të Kohës që jetojmë? A mos është një vrastare e re e një ëndrre që sikur mjegullohet në sinorët e saj, apo në këtë hise diell që na ka falur zoti që kur nisi jeta në tokë? Në kohën kur duhet të largohet sa më parë e të na lërë të lumturuar në qiellin e munguar për sytë tanë? E duket se shqiptarizmi këtu fashitet, tutet, kruspullohet në zjarrminë e një tymtari të lartë që matet me qiellin. Mos është në të tymnaja ku na fut mungesa e bashkëpunimit me njëri-tjetrit dhe mosbesimi se bashkë e vetëm bashkë, mund ta ngrejmë lart Kullën e Besimit te ajo që duam të kemi e që duam të bëjmë? Janë me dhjetra e qindra pushtetarë të niveleve nga më të ultat e deri te më të lartat që shkojnë e vijnë në Evropë e në botë. Në dogana e në aeroporte paraqesin pasaportën me shqiponjën dykrerëshe e sërish kur vijnë këtu në shtëpitë ku i presin, pak mendojnë që të heqin nga fjalori ynë i së përditshmes, i përshëndetjeve tona (jo, jo, si Plaku proverbial që vinte dorën te zemra duke buzëqeshur dhe duke folur kaq ngrohtë) fjalën “Shtyje!”. Që të fiksojnë historinë e re e të vjetër në muzetë tona qoftë edhe edhe e errët në ditënetët e saj. Qoftë edhe mesazhiere për kohën tonë që jetojmë. Qofshin në ato që kanë një sigël shtetërore në hyrje të tyre e qoftë ato private (sa pak që janë !) Po, mund të jenë edhe private në bazë të ligjeve të një shteti demokratik, po jo më pak të rëndësishëm, më pak profesionistë. Vijnë këtu mbushin listëpagesat e dietave dhe sërish harrojnë se ky vend duhet të ndryshojë, të marrë më shumë hir e dritë Evrope, por edhe ai SHQIPTARIZMI që na e kanë mëkuar që së vogli në lëndinat ku gjunjët tanë na janë gjakosur, ku kemi kënduar me një fyell të bërë me lëvoren e lisit në të cilin kishim gdhendur emrin tonë e të babait,. Kemi shoqëruar një këngë të re me një çifteli me tinguj e fjalë mrekullore për trimat, ku jemi vënë si bedenat e një kalaje për të bërë më të fortë ison e zërit si sokëllimë gurësh që vijnë nga mali e bien në luginë, atje ku asnjë sy nuk i sheh më e as do t’i shohë më. Apo edhe të këndojë pa pushim një këngë për Vajzën e Valëve, një këngë të re mërgimi në breg të Jonit, të Adriatikut, të aeoroportit të Tiranës, të Prishtinës, të Shkupit, të Podgoricës, të rendjes pas autobuzëve me lloj lloj targash ku i harron shpejt, shumë shpejt, emrat e shoqërive të udhëtimit që të dërgojnë në vende ku ka borë, ka tramvaje, ka shatërvanë përrallorë qiellorë, ka muze hijerënda, ka shumë opera, teatro modernë , ka festa birre e vere, ka karnavale ku njerëzit vetëm fshehin fytyrat pa u njohur as si fytyra njerëzore, po as si kombësi. Një simbolikë e veçantë. Në këtë “leksion të pambaruar” më vjen në mendje libri i një diplomati përëndimor që kur kishte ardhur nga shërbimi i përfunduar në Japoni kishte shkruar pikërisht përvojat e fituara në këto vite shërbimi. Në të kishte shkruar për moton që kishin japonezët në jetën e tyre të përditshme, në shkolla, në institucione, në aktivitetet prodhuese “Çdo gjë të mirë që ka edhe armiku ose kundërshtari im është edhe e imja” Sa bukur do të ishte që atë që ka të mirë Evropa ta bëjmë pjesë të vetes sa më shpejt e të mos mjaftohemi me bisedat e tavolinave? A nuk duhet të bëhemi pak suedezë që hartuan Kontratën me veten për të ngritur Suedinë pasi kishin marrë brenda shpirtit të tyre përvojën e Evropës e të Amerikës? A jemi gati që të gjithë ne, shqiptarët, ashtu besnikërisht, SHQIPTARISHT, t’ua mbjellim në udhë e në zemër fëmijëve, nipërve këtë rreze mbijetese , edhe pse Evropa ende na ka vënë në rrugërt e bashkimit trarë doganash, policë dokumentash, radhë makinash..?
Unë nuk dua e nuk mund të mbjell në sinorët e fjalës sime atë idealizëm të jashtëzakonshëm që ka në hapësirat e tij utopinë moderne. Po mua dhe për ju na janë dridhur duart, pse jo edhe na janë përlotur fshehtaz sytë kur kanë mësuar në librat shqip e në atë shumëgjuhesh, në encikloedi me fjongo e me kapakë të trashë se me dhjetra qindra shqiptarë me emër e të anonimtë kanë punuar e kanë ngritur nderin e Evropës me mendjen e tyre, kanë ndërtuar tunelet e saj, kanë gdhendur emrat e tyre në portikë kështjellash, parqesh, kanë bërë që skenat të kthehen në dete me duartrokitje për talentin e padiskutueshëm, kanë ngritur xhami e kisha, kanë bërë afreske në mure, janë ulur në kolltukë vezirësh, bashkë me atë flamur që kishte kombi i tyre i lashtë, E kombi I tyre edne ishte i varfër e gati duarzgjatur për liri, për mbrothësi, për shkronjën shqipe. por asnjëherë pushtues i të tjerëve. Kërkonte që të ndritohej shkronja e gjuhëshqipes që ne i kemi kënduar me sa e sa dëshirë e sot i këndojmë ende, ashtu si nuk bën ndonjë komb tjetër. Po ende nuk e kemi bërë Kontratën me veten për të bërë atë më mirën për këtë vend që do të donin edhe më shumë fëmijët tanë, nipërit e mbesat për t’u ngritur shpesh edhe mbi veten në emër të SHQIPTARIZMIT, të asaj dore që dikur ai plaku e ngrinte dorën në vendin ku ishte zemra, buzëqeshte shqip, përshëndeste njerëz, qoftë edhe të panjohur Janë qytete të tëra, madje edhe qendra qarqesh që nuk kanë një Muze Historik pa le të mendosh që të kesh Muze të veçantë të atyre që kanë bërë të parët tanë ose që bëjmë edhe ne vetë sot. Mungojnë Muzetë e arsimit, ata që duhet të gdhendin në mure e në vetrina historinë e shkronjës sonë e të atyre që kanë sakrifikuar për të. E tek e shohim këtë boshësi, shumë herë na duket se jemi të gjithë Robinsonë të një Ishulli të ri qoftë edhe të panjohur ku e nisim jetën nga e para. Shihni gjuhën e fushatave madje edhe më parë e më pas atyre. Të gjithë thonë se do ta nisin nga e para. E atë për atë kohë që ka kaluar ti duhet të klithësh se gati ka kaluar kot.Si ujët e një lumi që nuk e gjen brazdën që ka uri e etje. E shpesh bëhemi të gjithë Odise që jo 10 vjet por kemi shumë më tepër që ende nuk po e shohim Itakën tonë SHQIPTARISHT të ndryshuar, të paktën në atë që na dhemb të gjithëve në atë Kontratë me të renë, me veten e me mikun, me fëmijën e me pushtetarin, me politikanin e patruesët, me klerikun e me fshatarin, me adoleshentin e me të moshuarin që rri tërë ditën duke përplasur në një karton të vjetëruar gurët e dominove. E nuk duam të jemi Sizifë të vetvetes për të ngritur SHQIPTARIZMIN në atë majë që do të duhet ta ngjisnim shumë më përpara se po e jetojmë sot. Sizifë që nuk e dinë se kujt ia dedikojnë atë uljengritje fatkeqe në një mur që ngjitet e rrëzohet me kaq lehtësi sa nuk e shohim me sy, po vetëm me mendjen tonë të nxehtë. Festuam para pak kohësh 100 vitet e shtetit tonë ende të brishtë aq më shumë që ende nuk na mbledh në të njëjtin flamur. Flamuj kudo: në rrugë, në shtëpi, në tribuna, mbi kuajt e djersitur nga rruga e gjatë, në klipe këngësh të panumërta, në stadiume, në salla koncertesh, në medalione gjoksesh, në Torta, në stilolapsa, në libra, në poezi. Mirë, shumë mirë. Po sa e kemi përflakur brenda veten me këtë ngjyrë gjaku flamurore? Se çdo festë, sado e madhe, luksoze, sado masive qoftë në numër njerëzish e në paratë që hidhen, e ka një fund që është një fillim i ri për atë që ti do të bësh nesër, pasnesër. Këto ditë e pamë se si ngrihesh një monument trimash në Preshevë në emër të një ligji që duhet të ishte në respekt të një kombi që ka kërkuar e kërkon liri, qetësi e jo të mbronte ata policë me fytyrë të mbuluar që hiqnin një monument vetëm se në të ishte historia e një kombi tjetër si ai shqiptar. Duket se shqiptarizmi erdhi edhe më pranë vetes, më pranë vëllezërve e motrave tana të Preshevës..
.. E sërish m’u kujtua në këtë fund shkrimi, i cili mund të ishte edhe fillimi i një bisede burrash në një odë apo në një sallë konferencash, i një bisede poetësh, filozofësh, sociologësh, politikanësh, ai Plak druvar dhe blektor që nuk dinte asnjë gjuhë të huaj, që nuk kishte dalë nga fshati asnjëherë, që dinte të buzëqeshte kaq sinqerisht, që dinte jo vetëm të përshëndeste, por edhe të respektonte atë që e shihte në rrugë në mal, në stan, në krua, në një tavolinë ku rrufiste kafene. Ashtu, i lidhur kaq shumë me jetën, ai e donte atë, punonte për të e sa herë që e takoje, edhe pse në xhepat e tu mund të kishte diploma të shumta, të vije që ta ndalje. Të flisje me mall pambarimisht për Kodin e Shqiptarizmit. …Tani nuk jeton më. Varri i tij është fare afër malit ku ai shkonte çdo ditë. Uroj që ai dhe shumë siamezë të tij njerëzorë të jenë pjesa më e bukur e jetës sonë. Ndoshta është e vetmja gjë që na fal sëmundjen e nostalgjisë që na zë të gjithëve, edhe kur jemi të thinjëruar, edhe kur jemi adoleshentë rebelë, por që kemi nisur të jetojmë jetën shqiptarçe dhe evropiançe.